Welkom op kalkoenbedrijf De Kievitskampen

De kerstboom staat, de cadeaus liggen onder de boom en de champagne om het nieuwe jaar in te luiden is ingeslagen: tijd om te bepalen wat er op het menu staat tijdens de kerstdagen. Wij gingen inspiratie opdoen op het kalkoenbedrijf van Anton Jacobs.

Hoe is het om een kalkoenbedrijf te runnen in Nederland?

‘Er zijn nog maar 27 of 28 kalkoenbedrijven in Nederland. De kalkoenhouders die nog actief zijn, zijn allemaal bloedje fanatiek. Je moet een beetje gek zijn om kalkoenen te houden, ik houd echt van die beestjes. Het is een apart vogeltje en ik geniet er elke dag van. Ook als ik een stukje kalkoenvlees op mijn bord heb liggen. Mijn lievelingsgerecht met kalkoen? Dat is een schnitzel – die maakt mijn vrouw lekker klaar.’

Wat is het verschil tussen een gewone kalkoen en een kerstkalkoen?

‘Wij hebben het jaar rond kalkoenen, voor de kerst hebben we uitloopkalkoenen. Een koppeltje die we op stro fokken met veel licht en speciaal voer. Het is een langzaam groeiende kalkoen. Deze bronskleurige beestjes krijgen bij ons lekker veel ruimte. En als ze voldoende gewend zijn op deze plek, dan worden de deurtjes open gezet. ’s Avonds halen we ze weer naar binnen, want ook de vos is gek op de kerstkalkoen.’

Hoeveel kalkoen eten we in Nederland?

‘Minder dan vroeger, want het is echt een niche geworden. De supermarkt concentreert zich meer op de kip. Een heel aardig deel van ons product is bedoeld voor broodbeleg, worstwaren en döner kebab, maar je hebt ook filet en dijvlees in diverse bewerkingen. Het is super mager en eiwitrijk vlees, dat maakt het zo gezond. Vroeger werd er 3 kilogram per hoofd van de bevolking gegeten, nu nog maar 1 kilogram per jaar. Ik krijg de indruk dat er steeds meer kalkoen wordt gegeten tijdens de kerst. Dat is overgewaaid vanuit Amerika. Wij zitten met onze uitloopkalkoen in het luxe segment en samen met koopeenkalkoen.nl zorgen we ervoor dat die beestjes op de beste manier aankomen bij de consument.

Hoe is kalkoenbedrijf De Kievitskampen ontstaan?

‘Ik heb het bedrijf overgenomen van mijn vader. Zij zijn begonnen als tuinderij en toen zijn ze overgegaan op kalkoenen. Mijn interesse was gewekt, en toen ik mijn opleiding afgesloten had ben ik thuis in het bedrijf begonnen. Toen de mogelijkheid zich voordeed hebben we naderhand het bedrijf van de buurman bijgekocht, die had ook kalkoenen en een mooi stuk grond. Het dierenwelzijn speelt eens steeds grotere rol in de kalkoensector. Ik ben dan ook blij dat we eindelijk een “beter leven” concept in de markt zetten voor kalkoenen van Nederlandse bodem. Wij stappen volgend jaar met een deel van het bedrijf over op dat concept. We moeten wel continuïteit in aanvoer naar afnemers kunnen waarborgen, dus zetten we verdeeld over de verschillende bedrijven meerdere kleine koppels langzaamgroeiende rassen op. We hebben ook nog een concept met alle kalkoenhouders uit Nederland in de markt gezet. We nemen het Nederlandse vlees weer terug van de slachterij en die vleesproducten verkopen we onder de vlag van de Slanke Bourgondiër.’

Kies dit jaar eens voor een heerlijke kerstkalkoen van Nederlandse bodem van Anton Jacobs: www.koopeenkalkoen.nl. Op de website vind je ook een heerlijk recept voor de bereiding van een gevulde kalkoen.

Nieuwsbrief

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen op boerderijen bij jou in de buurt? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.


Contact

Wil je contact opnemen met de initiatiefnemers van Dichterbij de Boerderij? Dat kan! Mail naar: redactie@dichterbijdeboerderij.nl

Privacyverklaring / Disclaimer / Cookies