‘Het smaakvolste fruit van het jaar’

Fruittelers Juanita de Jonge en haar man Arjan Lambregts uit Zevenbergschen Hoek ontwikkelen, in samenwerking met kunstenares Lobke Meekes, het concept Plukgoed, waarbij de laatste pluk appels rechtstreeks wordt verkocht aan consumenten. Die appels hebben de meeste smaak en zijn alleen tijdens de oogst en kort daarna te koop.

Het idee kwam tot stand tijdens de Dutch Design Week 2016. Als onderdeel van het project Food Heroes organiseerden ZLTO en het Brabantse Kenniscentrum Kunst en Cultuur speeddates tussen agrariërs en kunstenaars, waarbij de koppels concepten bedenken om voedselverspilling tegen te gaan. De Jonge was daar met een kromme peer en minder mooi gekleurde appels uit de laatste pluk Elstar heen gegaan. ‘Die zijn wel smaakvol, maar ze voldoen niet aan eisen die de retail stelt’, vertelde ze aan de kunstenaars. ‘Ik heb aan de kunstenaars de vraag voorgelegd hoe we dat fruit op een goede manier bij de consument kunnen krijgen.’

Die speeddates leiden tot het contact tussen De Jonge en kunstenaar Lobke Meekes. Het verhaal van De Jonge prikkelde Meekes. De kunstenares verdiepte zich in de fruitteelt en stelde kritische vragen. Ze ontdekte wel dat afzet van fruit een complex proces is. Tijdens de Dutch Design Week 2017 werd het concept aan een groter publiek gepresenteerd. Bezoekers konden daar proeven van de laatste pluk van de Jonagold.

Seizoensproduct

De Jonge en Meekes bedachten een plan om een deel van de appels zo lang mogelijk te laten hangen voor de beste smaak en die direct aan consumenten te verkopen. Het idee erachter is om consumenten zich er meer van bewust te maken dat appels eigenlijk een seizoensproduct zijn. Ze zijn weliswaar het hele jaar te koop, maar als je de meest smaakvolle appels wilt eten, moet je dat tijdens of kort na de oogst doen. De meeste appels en peren worden geplukt net vóór ze het lekkerst zijn. Dan zijn ze langer houdbaar.

De Plukgoed-appels worden geplukt als de smaak op het hoogtepunt is. Maar dan is het fruit wel minder lang houdbaar. Daarom zijn ze voor supermarkten niet interessant. De Jonge wil consumenten de komende oogst voor het bijzondere plukmoment uitnodigen. Iedereen kan het proces ook volgen op de Facebookpagina van Plukgoed.

Plukgoed-momenten

Het koppel is druk met de (her)lancering van Plukgoed en willen je de komende tijd graag meer vertellen over het reilen en zeilen op de boomgaard. Wil je die Plugoed-appels ook proeven? Dat kan! Er worden verschillende Plukgoed-momenten (plukdagen) georganiseerd. Uiteraard weten we nu nog niet wanneer de Plukgoed-appels geplukt worden. Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen op boerderijen bij jou in de buurt? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.


Contact

Wil je contact opnemen met de initiatiefnemers van Dichterbij de Boerderij? Dat kan! Mail naar: redactie@dichterbijdeboerderij.nl

Privacyverklaring / Disclaimer / Cookies